מה זה סופר סת"ם?

סופר סת"ם הוא אדם שכותב מסמכים מקודשים ביד. התורה, היצירה החשובה ביותר בספרות היהודית, דורשת מסופר סת"ם להעתיק אותה ידנית. יש אנשים רכים שיכולים להיות רבנים, אחרים לא, אבל לכולם יש את אותה עבודה. תפקידו של הסופר סת"ם הוא לשמר את הטקסט לדורות הבאים. באופן מסורתי, סופר סת"ם עבד על כל טנקה, שהוא ספר קודש יהודי המכיל 613 מצוות. סופר סת"ם לא חייב להיות רב, אבל הוא יכול להיות.

עבודתו של סופר סת"ם דורשת הרבה ידע ומומחיות. הוא חייב להיות דתי ויש לו אופי טוב. הוא חייב להיות בקיא בהלכה היהודית, כולל דיני רכרוכי. רבים סבורים בטעות שלסופר סת"ם יש הסמכות רבנית למלא תפקיד חשוב זה. רכים יכולים להיות כל אדם דתי, והם חייבים להיות בעלי כבוד רב לתורה.

מה שלא ידעתם על סופר סת"ם:

סופר סת"ם אחראי לכל הכתיבה המקודשת. הוא חייב להיות בעל הבנה יסודית של היצירה ומניפולציה של קולמוס. הוא חייב להיות גם בקיא בתקוע. הוא חייב גם להיות מסוגל להבין את חוקי הפולחן לשימוש בנוצות תרנגולת כמו קולמוס. זוהי אחריות עצומה על סופר סת"ם. סופר סת"ם חייב להקדיש את עצמו למשימה של שימור הטקסטים הקדושים לדורות הבאים.

סופר סת"ם הוא סופר יהודי, כפי שהשם מרמז. כדי לבצע משימה זו, סופר סת"ם חייב להיות סופר סת"ם בעל אופי מוסרי טוב ובעל ידע בחוקי הסוכות. אף ־ על ־ פי שאין כל דרישה שהמספר יהיה רב, יש דרישות רבות. לימוד עברית הוא החלק הקשה ביותר.

סופר סת"ם הוא חבר בקהילה היהודית. תפקידו הוא לתרגם טקסטים דתיים. עליו לעבור על מגילות התורה לפחות פעמיים בשנה כדי לאמת את אמיתותן. אחריות זו נופלת אך ורק על סופר סת"ם. סופר סת"ם אחראי למגוון רחב של מסמכים. כל המסמכים הם באחריותו של סופר סת"ם. עליו לוודא את אמיתותם של כל המסמכים הכתובים בתורה. כדי להיות חבר, הוא חייב להיות סופר סת"ם.

הסופר סת"ם הוא האחראי לכתיבת השם אלוהים על התורה. סופר סת"ם חייב להיות מסוגל להשתמש בנוצה ולעשות טעויות. הוא בטח סופר סת"ם מאומן שיכול להבין את המורכבות של יצירת קולמוס. סופר סת"ם חייב להיות מיומן בשימוש בנוצות מתכת ועופות, והסופר סת"ם חייב להבין כיצד להשתמש בהן. הוא חייב להיות מאוד זהיר לא לטעות בשם אלוהים.

סופר סת"ם חייב להיות יהודי, שירא שמים, ומי זה יירי שמיים. עליו להיות גם סופר סת"ם שיש לו קשר רוחני לתורה. בין אם הוא סופר סת"ם של ספר תורה או תפילין, הוא חייב להבין איך לכתוב נכון. סופר סת"ם חייב להיות מסוגל להבין את חוקי התורה. התורה היא טקסט מקודש שיש להבין על ידי רכים.

סופר סת"ם חייב לדעת להכין אותיות בנוסף לתורה. כדי ליצור סופר סת"ם, משתמשים באלפבית העברי. זה לא הכרחי ללמוד לכתוב מכתב של סופר סת"ם, אבל הוא חייב ללמוד איך לעשות קולמוס באמצעות נוצות עוף. יתרה מזו, סופר סת"ם חייב לדעת לצטט את המילים במכתב ולהשתמש בהן כראוי. סופר סת"ם צריך להיות סופר סת"ם עם סטנדרטים גבוהים של כללי התנהגות.

להיות סופר סת"ם דורש מסירות ומחויבות לתורה. זו הדרך היחידה שבה ניתן לשמור את כתבי ־ הקודש בטהרתם. סופר סת"ם אחראי גם לאימות האותנטיות. במהלך חייו יש לתרגם את התורה לעברית. סופר סת"ם חייב ללמוד לכתוב מכתבים. האות המקבילה חייבת להיכתב גם באנגלית. זה חייב להיות מובן על ידי סופר סת"ם.

סופר סת"ם עזב את גרמניה בזמן מכריע בחייו. 1782 הייתה השנה בה החלה המחלוקת על התוכנית החינוכית של נפתלי הרט-וסלי. סופר סת"ם היה צריך להכין דרשה במחאה על גזירתו של מורו. הוא גם גינה את משה מנדלסון בשל פרשנותו המקראית. בתחילה היסס לקבל משרת רבנות, אך לבסוף הפך למורה.

לפרטים נוספים על סופרי סת"ם, לחצו כאן: https://www.minhastam.com/